Kuinkahan käy Käsittelen lähinnä talouspolitiikkaa ja hyvinvointia.

Viron talousihme

  • Viron ja Suomen työttömyys
    Viron ja Suomen työttömyys
  • bkt muutokset Suomi ja Viro
    bkt muutokset Suomi ja Viro
  • bkt / henkilö. Suomi ja Viro
    bkt / henkilö. Suomi ja Viro
  • Valtioiden velka, muutama maa
    Valtioiden velka, muutama maa

Hesarissa kehuttiin Viron loistavaa menestystä ja kävin tarkistamassa tilastoista kuinka sillä menee.

Itku

Tavlliseen tapaansa Hesari kertoi satuja. Viron menestys on melkoisen heikkoa jopa Suomeen verrattuna vaikka sillä on melkoinen kilpailuetu palkkatason ansiosta.

Nolostunut

 

 

 

Saksa, Ranska, Suomi, Ruotsi, Espanja, velka

http://www.google.fi/publicdata/explore?ds=ds22a34krhq5p_&ctype=l&strail...

 

 

Suomi Viro työttömyys

http://www.google.fi/publicdata/explore?ds=z8o7pt6rd5uqa6_&ctype=l&strai...

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (43 kommenttia)

K Veikko

Onko viesti se, että tavaroilla mitattavaa hyvää voi kansakunnalle ansaita vain myymällä sielunsa kapitalismille. Luovuttamalla kansakunnan varat ja tulevat ansiot ulkomaisille velkojille.

Käyttäjän auvorouvinen kuva
Auvo Rouvinen

Hesarin viesti, kun luovut verotuksesta, rikastut. Mun viesti on etteivät tilastot tuo tuota väitettä. Virolla menee suhteellisen heikosti.

Mielenkiintoista on mielestäni tuo pohjoismaiden velkaantuminen joka on ilman eurovastuita merkittävästi pienempi kuin keskieuroopan.

Eli vaikka Saksan loistavaa menestystä ylistetään, se on heikommassa asemassa kuin pohjoismaat.

Käyttäjän nilsaslak kuva
Jukka Kaulanen

Se on viesti! Ja Suomessa mennään vauhdilla tuohon tasa- veroon. Kunnallisverohan on jo tasavero, eivätkä pienituloiset maksa valtionveroa.

Tapio Temisevä

Suomessa kokoomus-vasemmistolainen tasavero on 100%. Tasan tasaisesti 100%.

Paitsi tietysti näiltä puliveivareilta itseltään.

Käyttäjän auvorouvinen kuva
Auvo Rouvinen

Köyhilä on 100%, jos hiukka optimoi, eli nostaa pääomatuloja pörssinoteeratusta yhtiöstä, pääsee hiukka vähemmällä :
http://auvorouvinen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/56073...

Aki Häkkilä

Auvon taulukkolaskelmassa tosin oletetaan, ettei vauraammassa päässä käytetä rahaa. Sillä saa tietysti ruuvattua haluamansa tuloksen.

Käyttäjän auvorouvinen kuva
Auvo Rouvinen

no ei kukaan miljoonaa syö, tonnin kyllä. tiedän kokemuksesta.

Aki Häkkilä

Isommat tulot aiheuttaa helposti kalliimman asunnon, kalliimman auton (tai autot), kalliimpia vaatteita ja niin edelleen.

Minulla kun ei ole miljoonatuloja, niin ei ole kokemusta, mutta jos oikein yrittäisi voisi Helsingin sopivasti valitussa ravintolassa saada melkoisen summan palamaan ihan yhdessä illassa. Menet Chez Dominiqueen, tempaiset talon Menun (165 eur) + viinit (155 eur) ja kolmannes kuukauden maksimibudjetista on saavutettu.
http://www.chezdominique.fi/menu_cd2

Lounaat on hinnoiteltu 59 eur - 99 eur haarukkaan.

Lisäys:
Kun nyt lähdin etsimään tapoja tuhlata lisää rahaa ruokaan, löytyihän niitä muitakin vaihtoehtoja. Jos tuntuu, ettei nappaa kekkereihin kokata, kilauta ranskalaiset kokit Freddy Raoult ja David Royer kokkailemaan kotiisi. Esimerkkimenu 77 eur per henkilö, päälle jotain sivukuluja matkoista. Lisukkeena voi ottaa tarjoilua, astianpesua, astiastoja ym. Ruokajuomat eivät myöskään sisälly hintaan.
http://www.chefadomicile.net/

Tarkemmin katsoessani, ovatkin nähtävästi lopettaneet toimintansa, vaikka sivut ovat vielä hengissä.

J. Gagarin

Nuo tilastosi olivat vuoteen 2010 asti. Hesarihan hehkutti nimenomaan tänä vuonna tapahtunutta kehitystä Virossa.

Sitä paitsi valtion velan kohdallahan käppyrä puhuu puolestaan!

Käyttäjän janikorhonen kuva
Jani Korhonen

Joo, tuo velkakäyrä on kyllä uskomaton. Mahtavat virolaiset naureskella, kun Suomi (ja muu Eurooppa siinä sivussa) ulosmitataan IMF:lle.

Käyttäjän akv kuva
Alpi Virtanen

Talot on siellä vielä halpoja. Ei välttämättä olis ollenkaan huono asia kipasta tönö ostoksilla pian. Ihan vaan varmuuden vuoksi. Täytyykin seuraavalla Eestin matkalla koht'sillään vierailla parilla välittäjällä. Voin sitten naureskella Virolaisten kanssa.

Juhani Putkinen

Viron bruttokansantuote kasvoi vuoden 2011 III-vuosineljänneksessä 8,5% vuotta aiemmasta. Eiköhän se ole paras lukema koko EUn alueella.

Kun vielä otetaan huomioon, että Viron velka on pienin EUn alueella, niin minusta Virolla menee kohtuullisen hyvin.

Syy siihen on, että Viro ei ole elänyt yli varojensa ja Viron yritysverotus on kohtuullinen.

Suomen olisi syytä ottaa mallia Virosta.

Peter Kreisler

Jos meillä otettaisiin mallia virosta, niin meiltäkin häipyisi paras työvoima ulkomaille, köyhät söisivät roskiksista, rikollisuus rehottaisi, lähes kaikki viranomaiset olisivat lahjottavissa jne...
Kokeile asua yhdeksän vuotta virossa, kuten minä, ja arvioi virolaista elämänlaatua sen jälkeen. Viron ylistäminen suomen lehdistössä ja mediassa johtuu siitä, että virolaiset ovat kuuliaisia natolle ja EU:lle.
Juhani, olet ilmeisesti muodostanut käsityksesi virosta paikallisten suojeluskuntalaisten kanssa käymiesi keskustelujen pohjalta. Voin kertoa sinulle, että juuri viron suojeluskuntalaiset ovat keskusjohdolle kuuliaisimpia nöyristelijöitä, isänmaallisuutta ei heistä löydy yhtään.

Tapio Temisevä

Täh, oletko vähän yksinkertainen? Siis ihan oikeasti, mitä nuo käppyrät sitten oikein todistavat?

1. käppyrä näyttää että Viron työttömyys VÄHENEE nopeasti ja EU keskimäärin nousee. Niin no työtä vältteleville vasemmistolaisille tämä onkin tietysti huono merkki :)

2. käppyrä osoittaa että Viron GPD nousee notkahduksen jälkeen nopeammin kuin Suomen. Onko tämä sitten huonoa? käppyrät ovat tosin hieman jäljessä eikä niistä näy mm. Suomen tämän hetkinen syöksy..

3. käppyrä näyttää sen että kun Viroa johtivat Neuvostoliiton vasemmistoliittolaiset aateveljesi niin elintaso oli murto-osa nykyisestä ja ero Suomeen valtava, nyt se on pienentynyt ja kun huomioi Viron edullisemmatelinkustanukset on ero edelleen huomattavasti pienempi. Suomessa kun läskit vasemmistolaiset ministerit ehdottelevat milloin mitäkin riistoveroa esim. työssäkäyvien autoilijoiden kyykyttämiseksi niin ei se ole sitä elintasoa.

4. käppyrä on paras: Viro on siis LÄHES TÄYSIN VELATON, Suomi taas uppoaa vasemmistoliiton ja kokoomuksen eurokusetuksiin. Suomesta tullaan ajamaan alas eläkkeet ja työttömyyskorvaukset, julkinen terveydenhoito ja ehkä vielä koulutuskin. Tämän arkkitehteina ovat siis vasemmistoliitto, SDP, kokoomus, "vihreät".

Hei neopunikit: nauttikaa nyt siitä että kepulainen otto-ville reeni on oiken komissaari ja teitin puavokin voi punatennarteissaann vilahtaa joskus jossain lehtikuvassa europäättäjien kanssa, se armasti lohduttaa teitä kun tappelette ketsuppipaereista rottien kanssa.

Käyttäjän auvorouvinen kuva
Auvo Rouvinen

Muistanet koska se velka tehtiin? Ja kuka sitä vahvaa markkaa vouhkasi?

Nyt euron suhteen on sama homma. Vahva euro, kesti nahka eli ei.

Tapio Temisevä

Vahvaa markkaa vouhkasi SDpeen mauno koivisto ja silloinen kokkelisvetoinen hallitus. vasemmistoliitto taisi tulla vasta seuraavaan hallitukseen, siis siihen joka myi suomalaisten köyhien velat pilkkahinnalla ylikansalliselle karhufirmalle ym. köyhiä jeesaavia vasemmistolaisia toimia :)

Sillä että Viro on lähes velaton ja sillä että elintasoero Suomeen verrattuna on supistunut ei ole tekemistä tämänkään asian kanssa.

Käyttäjän auvorouvinen kuva
Auvo Rouvinen

nin eron supistuminen on ollut todella hidasta. kuten varmaan huomaat.

Käyttäjän auvorouvinen kuva
Auvo Rouvinen

Katon ton suomen velan kehityksen:

Suomi
vuosi / % bkt:sta
1995 - 56,6%
2008 - 33,9%

Viro
1995 - 8,2%
2008 - 4,5%

Eli suomi vähensi viinasen velkoja 23% bkt:sta

http://www.google.fi/publicdata/explore?ds=ds22a34...

Käyttäjän akv kuva
Alpi Virtanen

Suomi
1995 - 60,12 mrd €
2008 - 54,38 mrd € eli laskua 5,74 mrd € (9,54%)
2009 - 64,28 mrd € Yllättävän sopivasti valittu tuo 2008

Puutun tähän vain siksi, että en pidä harhaanjohtamisesta. Velka kutistui 1995-2008 alle 10%. Toki, kun verrataa kansantuotteeseen, joka samaan aikaan nousi, niin saadaan isoja lukuja. Näin on usein tapana käydä, kun otetaan prosenttimuutoksia prosentteina ilmoitetuista luvuista. Lisäksi aikajakson valinta on täydellinen, sillä 2009 käyrät tekivät täys käännökset.

Käyttäjän auvorouvinen kuva
Auvo Rouvinen

Siihen on kyllä ihan järkevä syy. Tuon jälkeen alkoi USA asuntokuplan puhkeaminen joten siitä eteenpäin kehitys oli eurokehitystä jossa nollilla ei ole merkitystä.

Elikkä tuo kehitys kuvasi talouksien omaa toimintaa, sen jälkeen luvut kuvaavat sitä kuinka paljon USA meille maksaa. Koska Viro ei pysty Nato kumppaniaan tukemaan, tehtävä jää Suomen harteille.

En viitsinyt ottaa viimeisiä lukuja koska niistä ei kenelläkään ole selvyyttä. Väittäisin että Suomen tämän hetkinen velka takauksineen on n. 100 - 160 miljardia ja bkt 60 - 90% välillä. Jos EKP vaatimat kiristykset ajetaan läpi, 400% bkt:sta.

2010 - 48.3 % ja n. 87 miljardia.

---
Valtioiden velkaa verrataan aina bkt:hen, ei niitä kukaan koskaan maksa. Aikansa jatkavat pienillä koronmaksuilla ja sitten annetaan inflaation syödä pois.

Peter Kreisler

1. Viron työttömyys vähenee koska työvoima virtaa ulkomaille.

2. Nousu vaan ei näy kansan kukkarossa, missä sitten näkyykään.

3. Totta, mutta nälkärajalla eläneitä ei ollut niin paljon kuin nykyisin.

4. Valtio velaton, mutta yksityistaloudet raskaasti ylivelkaantuneita.

Eikö muuten sinua Tapio Temisevä häiritse se, että elämme uudessa eurokommunistisessa EU:ssa. Virossa on muuten ainoana maana jäljellä hallitus joka koostuu miltei ainoastaan vanhoista kommunistipuolueen jäsenistä.
On surkuhupaisaa seurata suomalaisten uskoa viron talousihmeeseen, alussahan se oli jonkin aikaa täysin todellinen asia, mutta nopeasti virolaiset poliitikot alkoivat täyttää omia taskujaan valtion kassasta ns. liikemiesten avustuksella.

Käyttäjän akv kuva
Alpi Virtanen

Onhan tässä monta mielenkiintoista seikkaa kyllä. Sanot, että on huono asia, että Viro on siis noinkin lähellä meitä monella mittarilla ilman järkyttävää velkaantumista ja yli varojen elämistä. Lähes koko muu "eurooppa" tulee vielä kaiholla katsomaan Viron menestystä muutaman vuosikymmenen päästä, jos nyt suunnitteilla olevat vippaskonstit jatkuvan kasvun jatkuvaksi saamiseksi eivät onnistukaan.

En toki sano, etteikö Virolla ongelmansakin olisi, mutta siellä on sentään jollain järkeä. Yksikään yksityinen ihminen ei voisi selvitä harrastamalla Suomen valtion tyylistä talouden pitoa. Viron malli voisi sopia myös tähän.

J. Gagarin

Niin, kysyä vain sopii kuinka hyvin Viro menestyisikään ilman 35%:n miehittäjien jälkeistä roskasakkia.

Käyttäjän akv kuva
Alpi Virtanen

Se kisa ei olis enää reilu. Ihan hyvä, että antavat tasoitusta.

Tapio Temisevä

Huomatkaa että tämä ei sitten ole kiiiiihoitusta kansanryhmää kohtaan kokoomuslaisessa ajattelussa koska kiihoituksen kohde on oikean värinen muttei suinkaan oikeauskoinen.

Matti Palviainen

Hyvä, ettet sanonut tuota somaleista. Olisit jo saaanut haasteen.

Tässä Demla-maassa rasismi on hyvin hyvin suhteellinen käsite. (VRT tapaus James)

Käyttäjän auvorouvinen kuva
Auvo Rouvinen

Taikka suomi ilman valkoista roskasakkia? Jos kaikki joilla on alle 100 hehtaaria metsää työnnettäisiin afrikkaan, jäljelle jäisi vain rotuvaliot ja me voisimme palkata edullista työvoimaa filippiineiltä. Alkaisi puun myynti kannattaa kun ei tarvitsisi turhia suita ruokkia.

Käyttäjän timoelonen kuva
Timo Elonen

Gagarin

Oli 35%. sitten tapahtui etninen puhdistus ja karkotukset Siperiaan (no ainakin pois Virosta) On enää vain 10%.

Mutta mitähän Viro olisi ilman Suomen budjetin ohi antamaa apua. Paljonko Viro saa tuloa suomalaisilta, jotka ostavat sieltä mm. alkoholia virolaisille hyvällä katteella. Sieltä meidät pakotetaan raahaamaan suomalaisia tuotteita takaisin kotimaahan koska siten pystymme kiertämään valtion verot. Nyt ne jäävät Viroon.

Käyttäjän auvorouvinen kuva
Auvo Rouvinen

En kiellä etteikö Suomen kansa tehnyt kuningasmunausta laskiessaan kokoomuksen valtaan, niitä velkoja maksetaan pitkään.

Toisaalta, aina kun puhutaan valtioiden velkaantumisesta, puhutaan pihtiputaan mummon taloudenpidosta. Kyseinen mummo on ilmeisen perseaukinen.

Itse käytän yksityisen ihmisen taloudenpidon esimerkkinä Warren Buffettia. Ostaa silloin kun halvalla saa. Siis laman aikaan. Jos joutuisin ostamaan jotakin investointi tavaroita, esim siltoja, ostaisin ne velaksi laman aikana puoleen hintaan.

Elikkä ei kaikki velkakaan ole tyhmyyttä sijoittajan mielestä. Joskus se voi olla hyvä sijoitus verrattuna siihen että ostaa nousukauden huipulla.
--

No, nämä meidän neropatit eivät kyllä sijoituksia tee muuhun kuin ilmaan joten heidän velkaantumisensa on lähinnä tyhmyyttä.

Käyttäjän akv kuva
Alpi Virtanen

Samaa mieltä tässä. Itse kritisoin velkaantumista, Suomen osalta, juuri siksi, että se on syömävelkaa.

Korostan, että samaa mieltä velasta.

Käyttäjän auvorouvinen kuva
Auvo Rouvinen

No Viro on harrastanut tuota samaa talouspolitiikkaa koko itsenäisyytensä ajan. Sen bkt kehitys ei poikkea suomen vastaavasta.

Suomi taas onnistui velkaantumaan Iiro Viinasen aikana ja on maksanut jopa omaa velkaansa pois, Viro ei, ne velat maksoi NL.

Elikkä vaikka virolainen työvoima maksaa noin neljäsosan suomalaisesta, virolainen ei ilmeisestikkään kykene luomaan talouskasvua senkään vertaa kuin suomalainen. Liekkö syynä työvoiman laatu vai talousjärjestelmä?

---

Tuo velkavertailu näyttää siis paitsi Suomen ja Viron, myös pohjoismaiden ja Saksa, Ranska akselin velat. Näyttää että pohjoismaissa menee paremmin.

Käyttäjän akv kuva
Alpi Virtanen

Eikös se ole vain hyvä, että tuloksia saadaan aikaan pienemmälläkin "kasvulla". Suomen ja muun euroopan "kasvu" on suureksi osaksi velkaa. Tuosta bkt käppyrästäsi käy hyvin ilmi, että Viron bkt ei kyykännyt kriisissä yhtä kovin, kuin Suomen jota elvytettiin vielä velalla.

Tässä kiva tilasto.
http://www.treasuryfinland.fi/Public/default.aspx?...

Viro itsenäistyi 1991. Suomen valtionvelka oli tuona vuonna 14,2 mrd € ja osuus bkt:sta 16,9 %. Vuoden 2010 vastaavat luvut ovat 75,15 mrd € ja 41,7%.

Euroissa velka oli siis 2010 yli viisinkertainen (529,22%) vuoden 1991 tasosta ja osuus bkt:sta reilusti yli kaksinkertainen (246,75%). Viro ei onneksi pääse lähellekään tuollaista kehitystä.

Käyttäjän LasseRyti kuva
Lasse Ryti

Kyllä noista tilastoista saa mielestäni erilaisen kuvan, eli käppyrästä 1 työttömyys nousee kriisin aikana nopeasti Virossa, mutta korjaantuu hyvin nopeasti, eli voi vain todeta, että Virossa työttömyysvaikutukset ovat paljon dynaamisempia kuin Suomessa. Samoin näkee että normaaliaikana työttömyys on monta prosenttia Suomea pienempi.

Käppyrä 2:sta taas näkee, että neukkulasta vapautumisessa piti tehdä paljon rakenteellisia uudistuksia, josta johtuen kansantuote putosi, koska neuvostoaikaiset huonosti tuottavat rakenteet piti purkaa 90-luvulla, kuten sovhoosit yms. Sen jälkeen maa seurailee melko tarkasti Suomen käyrää.

Käppyrä 3 kansatalouden tulo. Mielestäni olivat vasta vuonna 2000 vertailukelpoisia, eli silloin lähtötilanne oli Suomi 22 000$ Viro 2 000$, huippu 2008 Suomi 45 000$ viro 19 000$ ja viimeisin tilastotieto Suomi 42 000$ Viro 18 000$. Kasvuprosentit olivat siis 2000-2008 huippuun Suomi 204% Viro 905% ja 2000-2010 Suomi 191% Viro 900%.

Käppyrä 4 julkinen velka, on Suomen kannalta karua katsottavaa.

Tosin henkilökohtaisesti olen nähnyt Virossa kuinka normaalit ei alkoholisti eläkeläiset joutuvat kaivelemaan roskiksia ruoan takia ihan tavallisissa lähiöissä ja jopa viime viikonloppuna. Annoin mummolle 5 euroa ja hän oli tosi iloinen siitä. Suomessa en ole kertaakaan nähnyt tuollaista, joten on Suomessakin jotain hyvääkin, vaikka velaksi eletään.

Pertti Metsä

Suomessa dyykataankin yön pimeydessä, ja leipäjonoista hiilareita pahimpaan hätään.

Käyttäjän auvorouvinen kuva
Auvo Rouvinen

No homman idea on tietty että matalamman kustannustason maan pitäisi saavuttaa korkeamman tason maa 20 v kuluessa. Jostakin syystä näin ei ole käynyt vaan viro pysyy samassa kasvussa, vain reilusti alempana.

Mitä katoin bkt vuosimuutosta prosentteina, kehitys on sama, viro sahaa enemmän mutta käyrät kulkevat päällekkäin. Mikäli viron veronkiertäjä yritykset maksaisivat veronsa suomeen, luulen että kasvu hiukka takkuaisi. Jos vaikkapa 30% viron rakennusteollisuuden veroista menisi laivalla suomeen?

http://www.google.fi/publicdata/explore?ds=d5bncpp...

Aki Häkkilä

Eesti ottaa laskussa kasvuprosentissa nekkuun ihan senkin takia, että julkinen sektori on pienempi. Julkinen sektori ei ihan heti jousta lamassa, yksityinen kylläkin, etenkin Eestin työvoimalainsäädännöllä.

Eestillä on korkeammat kasvuprosentit (parhaimmillaan Suomi 5%, Eesti 10%), joka yleisellä tasolla on merkittävä ero. Tietysti Eestin pienempään BKT:hen tehty lisäys näkyy automaattisesti suhteellisesti suurempana osuutena.

Tapio Temisevä

Nauretaan nyt yhessä Viron köyhille: hahhhaaa höhhhöööö hehhhee!!! Meillä on sentään paskavattat täynnä einespizzaa, kalijaa ja tykäripäivinä oikein exoottista kebua kun ollaan niin viisaita kommareita täällä suomilassa mutta sitten kun luottohanat vedetään kiinni Suomelta niin kaikki me syrjäytetyt vitisevät juopot dyykataan kanssa.

Käyttäjän LasseRyti kuva
Lasse Ryti

No joo, Virolaiset sanoo että melkein kaikki rakennusalan ihmiset on töissä Suomessa. Onko se hyvä juttu, en tiedä, itse luulen että ei ole hyvä juttu. Pääkaupunkiseudulla on autoja Viron rekkarissa tosi paljon. Osa on tietenkin suomalaisten, jotka ovat siirtäneet kirjat Viroon.

Tässä on tietenkin se juttu, että nykyään kukaanhan ei seuraa kuinka kauan joku on Suomessa ja kuinka pitkän ajan jokin auto on Suomessa, Eli Viron rekkareissa olevalla autolla saa ajaa kuinka paljon haluaa Suomessa. Luulen monen Suomalaisen hyödyntäneen tätä porsaanreikää, kun katsoo joka aaamu autoja aamuruuhkassa. Tosi paljon kalliita autoja on Viron rekkarissa aamuruuhkassa.

Tapio Temisevä

Ja sekös meitä kommareita harmittaa kun jollain työtätekevällä on omilla itse tienatuilla rahoilla ostettu kallis auto! Kyllä neukkulassa oli sentään hyvin kun vain "kansan palvelijat" ajelivat autoilla. Meilläkin olisi ehkä ladanropposet kun oltaisiin annettu ilmi väärinajattelijoita KGBeelle mutta meitin punatennari-puavo se ajaisi tshaikalla vaan!

Käyttäjän LasseRyti kuva
Lasse Ryti

Jos on sitä mieltä, ettei halua pelata yhdessä sovituilla pelisäännöillä, niin aina voi muuttaa sellaiseen maahan, jossa säännöt ovat erilaiset. Jos taas ei ole varaa ostaa bemaria Suomesta, mutta haluaa kuitenkin asua Suomessa ja nauttia kaikista Suomen eduista, niin laittomasti verovapaalla autolla ajava on mielestäni loinen Suomen yhteiskunnassa.

Itse en hyväksy Suomen autoveron suuruutta, mutta maksan sen koska en ole vapaamatkustaja. Itsellä olisi tosi helppoa muuttaa kirjat Viroon, mutta kuitenkin asua käytännössä koko vuosi Suomessa ja ajaa koko ajan Viron rekkareissa olevalla autolla. Mutta on kai turha tällaisesta kirjoitella, jos ei ihmisellä ole periaatteita, niin niitä ei ole.

Käyttäjän auvorouvinen kuva
Auvo Rouvinen

Mulla o punane auto, mitäs siihe sanot?

Nuorempana sanon ukile et haluun urheilu mersun mut nauro ja sano et kuiteski kännissä ajasit sen katolleen, turha tuhlata. Hmm, no neljä ekaa romua kyllä ajonki mut selevinpäin joten oli vääräs siinä suhteessa.

--
Muuten, ellet satu tietämään niin niilä työtä tekevillä on auto siksi että kommarit on niille ajanut palkkaa. Porvareita se kyllä tuntuu harmittavan, miksi helvetissä tuhlata palkkoihin kun sen rahan voisi sijoittaa voittoihin.

Elikkä sulla on hiukka väärä kohde vinkunalles. Mee sinne viroon, siellä ei ay kommarit vaadi minimipalkkoja, kokeile onko uusi, ihan itse tienattu auto joskus myöskin maksettu. Taikka edes vuokra jos viron palkoilla meinaat elää.

Pekka Heliste

Nykyisellä väestökehityksellä Viroa ei enää ole 100 vuoden kuluttua ei ainakan viroalisten asuttaminan

Ja 50 vuoden päästäkin siellä on vain eläkeläisiä

Maastamuutto ja syntyvyyttä suurempi kuolleisuus näivettävät valtion

Peter Kreisler

Miksi ihmeessä 55% viron työtätekevistä virolaisista haluaisi muuttaa ulkomaille, jos kerran asiat ovat noin hyvin?.
Suosittelen kaikille viron talousihmettä ihaileville muuttoa viroon, mitä ihmettä valittaa suomessa kun paratiisi on kuudenkymmenen kilometrin päässä?.

Toimituksen poiminnat