Kuinkahan käy Käsittelen lähinnä talouspolitiikkaa ja hyvinvointia.

Kilpailutus

Olen seurannut julkista keskustelua palvelujen ykstyistämisestä ja yksityisten palvelujen toimivuudesta. Kitee on monesti päässyt otsikoihin terveydenhoiton järjestämisestä. Vime aikoina asioita on käyty selvittämään virkavallan avustuksella niin että poliisit vahtivat kuka hoitaa ja ketä. Aihe on siis ajankohtainen sekä valtakunnallisesti että paikkakunta kohtaisesti.

 

Ensinnäkin, en tiedä aiheesta mitään. Osaan tietysti kilpailuttaa omakotitalon, sillan taikka autotallin rakennuksen mutta minulla ei ole minkäänlaista hajua palvelujen kilpailutuksesta. Siksi istuin illan pubissa kaverin kanssa joka asiasta jotakin tietää.

 

Hän kertoi kuinka kilpailutetaan kiintestön hoito. Siis lähinnä lumien kolaaminen ja oven saranoiden rasvaus.

 

Sopimusta solmittaessa hänellä oli käytössä tilaajan laatima laatukirja, 9cm paksu a4 kokoinen teos jossa on palvelun kuvaus, laatumäritteet sekä sanktiot. Lisäksi apuna oli muutama tuhat sähköistä documenttia, kyseisten taloyhtiöiden sähköinen huoltokirja. Koska hän on alan ammttilainen, lisäyksenä oli hänen itse laatimansa lyhyt täsmennys vihkonen jolla pahimmat porsaanreitä ja ylilaskutus mahdollisuudet oli poistettu.

 

Tuossa siis ne dokumentit joiden pohjalta hän aloitti neuvottelut. Tietysti koska kyseessä on niinkin vaativa asia kuin rappukäytävän lakaiseminen, ei selvitä pelkästään sopimustekstillä vaan joudutaan neuvottelemaan asioita myös suullisesti. Neuvottelun tulokset listään sopimustekstiin.

 

Siis noin solmitaan sopimus palvelun tarjoajan ja tilaajan kanssa. Kaikki asiat alkaen kadun lakaisijan ammattipätevyydestä hultomiehen rikosrekisteriin ja huoltoauton puhelimen vasteaikaan kirjataan sopimukseen, määrätään sanktiot, laskutusvälit, hinnat ja käytettävät välineet sekä menetelmät.

 

Sopimuksen solmiminen on alku pitkälle sodalle kahden eri osapuolen välillä. Siitä alkaa palvelun käyttö ja sen laadun kontrollointi. Ammattilaisena hän on kirjoittanut sopimuksiin itsevalvonta pykälän. Mikäli joku rappu jää siivoamatta, puhelin ei ole toiminnassa vaaditun ajan puitteissa jne, tilaajalle toimitetaan palvelun tuottajan toimesta tieto tästä. Siis tilaaja ei valvo laatua muuten kuin pistokokeilla, tuottaja vastaa sekä palvelusta että laadusta. Mikäli pistokokeissa ilmenee heikkoa palvelua tai raportoimattomia laatuvirheitä, asiaan puututaan. Mikäli yksi rappu on jäänyt lakaisematta, itsevalvonta ei ole raportoinut asiasta ja tilaajan edustaja huomaa sen, lakaiseminen hoidetaan uudestaan valtakunnan tasolla. Siis jokainen kyseisen yhtiön huoltama kiinteistä uudelleen siivotaan koko maassa.

 

Noin siis hoidetaan portaiden lakaisu ja sen kilpailutus. Sitä en tiedä kuinka vaikeaa on hoitaa vaikkapa terveyskeskuksen kilpailutus en tiedä. Sen tiedän että laatumärittelyyn ei riitä nuo lakaisemiseen tarvittavat dokumentit ja seuranta on tietenkin paljon vaativampaa.

 

En kuitenkaan pidä minkään palvelun kilpailuttamista mitenkään mahdottomana. Se antaakko se kustannussäästöjä on toinen juttu. Tärkeintä on että tilaaja tietää mitä on ostamassa ja kykenee sen määrittelemään sopimustekstiin.

 

Henkilökohtaisesti oletan että esim. Kiteen Hellin tapauksessa sopimus ei ehkä ole kaikilta osin riittävän tarkka jos poliisit joutuvat jahtaamaan laittomasti hoitoa antavia lääkäreitä samalla kun puhelimet eivät vastaa viikkokausiin.

--

Seuraava on sitten vitsi:

Toisaalta, se median levittämä uutinen mielenosoituksista Helliä kohtaan on aiheeton, kysessä oli ihmisten luontainen uteliasuus, Kiteellä nähtiin lääkäri ja sadat ihmiset tulivat ihmettä katsomaan.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset