*

Kuinkahan käy Käsittelen lähinnä talouspolitiikkaa ja hyvinvointia.

Liikenneverkot - 300 miljardin puhallus

  • Piekot miettivät siltatullia (wiki kuva)
    Piekot miettivät siltatullia (wiki kuva)

Eduskunta on hyväksymässä liikenneverkkojen yksityistämisen. Nyt ollaan valmiit luopumaan auto ja polttoaineverosta sekä paikannuksesta kunhan vaan yhtiöittäminen onnistuu. Miten suuresta summasta on kysymys?

Lasketaan. Oletetaan PE luvuksi 20 eli 5% tuotto. Valtio tienaa tällä hetkellä noin 8 miljardia vuoteen liikenteellä. Yksityistämisen jälkeen hinta voitaneen tuplata ilman suuria ongelmia. Eli 16 miljardia. Kerrotaan tuo 16 miljardia kahdellakymmenellä. Tiestön käyväksi markkinahinnaksi saadaan siis 320 miljardia. En usko yksityistäjien noin paljoa pyytävän jos ostajat on kavereita. Saattaa mennä jopa kymmenellä miljardilla. Loistava tilaisuus tehdä tili. Ota lainaa 10 ja myy kolmellasadalla.

En usko että Sipilä tai Berner tuota tajuaa, hehän ovat kokemattomia oman edun ajajia. Eduskunnassa saattaa suurempi ymmärrys olla, onhan siellä ”porvari” enemmistö.

Alunperinhän sitä on ajettu Milton Friedmanin oppien mukaan. Kun Friedman sai kuulijansa vakuutettua verotuksen haitoista, tuli mieleen kysyä, milläs tiet on rahoitetaan. Nopeasti Friedman keksi ratkaisun. Ei tarvita teitä, nostetaan vaan hinta niin kovaksi ettei kukaan käytä niitä (ruuhkatullit). Tämä ei kaikkia kysyjiä tyydyttänyt joten nostettiin esiin Rooman hajoamista seurannut malli. Jokainen maantierosvo kantoi tie- ja siltatullia rahoittaakseen itsensä ja osin myös tiestön korjaukset.

Olemme siis palaamassa vanhoihin hyviin aikoihin, peikot ja rosvoritarit vaanivat siltojen alla rahastamassa ohikulkijoita. Tosin tulevaisuuden peikoista tuskin selviää kertomalla oikean vastauksen arvoitukseen. Luultavampaa on, maksa tai tule syödyksi. Taikka, jos oikein tulkitsen, maksa ja tule syödyksi.

Jos kerran halutaan estää oman auton käyttö siellä missä on joukkoliikennettä, se voitaisiin tehdä myös betoniporsailla ja autoilu kielletty merkeillä. Homma vaikuttaisi kuitenkin sääntelyltä ja ei olisi markkinalähtöinen. Siksi eduskunnan malli vaikuttaa paremmalta. Lahjoitetaan jollekin kaverille 300 miljardia ja hän pitää huolta siitä että kehä kolmosella ei ole autoja. Korjaustarve alenee merkittävästi.

 

No minua tuo ei huoleta. Ostan tuollaisen:

http://www.tivi.fi/Kaikki_uutiset/ihmista-kuljettava-drone-lapaisi-ihmis...

"CES 2016 -tapahtumassa suurta huomiota kerännyt ihmiskuljetukseen suunniteltu nelikopteri on läpäissyt aidon ihmiskokeen. Nevadassa Yhdysvalloissa suoritettu koelento onnistui CNetin mukaan hyvin.

Jo tänä vuonna kuljettajatonta ilmojen kulkuneuvoa aletaan testata Yhdysvalloissa tosissaan.

Jos testit onnistuvat ja laite saa luvat Yhdysvalloissa, voi olla vain ajan kysymys, milloin sellaiset sallitaan myös Suomessa ja muualla Euroopassa. Laitteen hinta ei tiettävästi huimaa päätä ja kun kuljettajakustannukset ovat poissa, se alkanee kiinnostaa alan toimijoita."

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

6Suosittele

6 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (14 kommenttia)

Käyttäjän jperttula kuva
Juhani Perttu

Tulevaisuudessa Suomi joutuu hankkimaan oman sosialistisen diktaattorin, joka sosialisoi takaisin valtion hukkaaman kansallisomaisuuden.

Käyttäjän auvorouvinen kuva
Auvo Rouvinen

hahaa. ei varmaan. hyvä sijoitus:
http://www.arvopaperi.fi/kaikki_uutiset/nain-autoi...

Mirko Hurmerinta, 18.1. 11:01 päivitetty 18.1. 15:28
Näin autoilijoita rahastetaan – Bernerille mallia Italiasta?

"Yhtiön osakekurssi on noussut pörssihistoriansa aikana 3 686 prosenttia. Kun osingot lasketaan mukaan, on Atlantia tarjonnut sijoittajille huiman 12 121 prosentin kokonaistuoton. Se tarkoittaa keskimäärin 19 prosentin keskimääräistä vuosituottoa. Tuhannen euron sijoitus olisi siis kasvanut 122 210 euroksi. Miljonääriksi olisi yltänyt noin 8 200 euron alkupääomalla.

Samaan aikaan Italian pörssi on tarjonnut vaatimattoman kahden prosentin vuosituoton."

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi

Edellinen hallitus yksityisti sähköverkkoyhtiö Carunan. Täysin järjetön teko ja vieläpä vasemmistopuolueiden tekemä.

Liikenneverkkoyhtiö, jos sellainen perustetaan, on 60%:sti valtion ja 40%:sti maakuntien omistama. Yksityistä omistusta siinä olisi 0%. Nolla.

Valtiolla ja kunnilla on paljon yhtiöitä. Ne eivät ole yksityistettyjä.

Omistaja voi milloin tahansa myydä omaisuutensa. Valtio eli eduskunta voisi nytkin myydä vaikkapa valtatiet tai radat.

On vaikea kuvitella, että eduskunta myisi liikenneverkon. Kuten Carunan tapaus osoittaa, mahdollista se on. Pelkään vasemmistoa.

Nyt on syytä perehtyä tehtyyn selvitykseen. Se on laaaja, 138 sivua. Tärkeä asia. Eduskunta päättää siitäkin.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Onko yhtiön tarkoituksena myydä "tienkäyttöoikeuksia" arvonlisäverollisina? Toisin sanoen verotus itsessään saatettaisiin arvonlisäverotuksen piiriin.
Muuta käyttöä kun en oikein yhtiölle keksi, koska valtio voi jo nyt periä rahaa ja käyttää rahaa miten haluaa. Ei siis ole olemassa mitään estettä sille, että valtio perii esimerkiksi polttoaineveroa ja käyttää rahat tienpitoon.

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi

Tarkennus. Valtiolla 65%, maakunnilla 35%.

Lailla ja osakassopimuksella estetään yksityistäminen. Maakuntakaan ei voi osakkeitaan myydä.

Toki eduskunta voi aina muuttaa lakia ja osakkaat osakassopimusta, mutta kuten totesin, omistaja voi aina myydä omaisuuttansa kuten Carunasta näimme.

Teleratkaisut, Finavia oy ja muutamat muut yhtiöt ovat olleet onnistuneita.

Tärkeää on pitkäjänteinen liikennepolitiikka. Tähän asti se on ollut hunningolla ja väylät ovat rapistuneet. Ilmastopolitiikka vaatii uudistuksia. Sähköautoihin siirtyminen vie verotuloja.

Tutkitaan malli huolella. Eduskunta tekee päätökset.

Käyttäjän kyy kuva
Mark Andersson

Kankaanniemi, jos tarkoitat vasemmistolla vasemmistoliittoa, se oli ainoa hallituspuolue, joka vastusti Carunan myyntiä ratkaisevassa talpolissa.

Jos viittaat demareihin, sen enemmistö ei ole vasemmistoa. Mutta esitystä ajoi kokoomus ja sitä kannattivat myös kristilliset, Vihreät ja SFP.

Vähän tarkkuutta nyt noihin kommentteihin, tai ne alkavat näyttää tietoiselta valhepropagandalta. Olet sentään kansanedustaja ja entinen ministeri.

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi

En nyt löytänyt selvityksestä vastausta alv-asiaan.

Polttoaineveron tuotto alenee, kun siirrytään yhä enemmän sähköautoihin. Pudotus tuottoon on miljardeissa. Tähän on pakko sopeutua.

Käyttäjän auvorouvinen kuva
Auvo Rouvinen

joo se on selvä et tuota kautta tuotto pienenee. mä sinällään näen siin paikannus maksuissa jopa jonkilaisen järjen. sillä vois porrastaa kuluja niin että siellä missä auto on ainut tapa liikkua, se voitas tehdä hiukan edullisemmaksi.

ton kirjotin vaan siks et jokainen tajuaisi kuinka suurista omaisuuksista oikeasti on kyse.

ite aikonaan rinteelle neuvoin et noit liikenne investointeja voidaan tehdä kehysbudjatoinnin ulkopuolella muodostamalla valtion takaamia investointi yhtiöitä jotka on budjatin ulkopuolella (aivan samoin kuin ansiosidonnaisen rahoitus joka ei valtiota rasittanut velkasuhteena koska maksaja oli yksityinen sektori.)

vassi muuten vastusti carunan yksityistämistä. ne oli muut työväenpuolueet (sdp, kok) jotka sen ajoi.

ja ny viel räksyttävät veroparatiisi omistuksesta:
http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/politiikka-ja-t...

Lainaus:
Vasemmisto vaatii hallitusta reagoimaan Carunan ilmoittamiin poikkeuksellisin suuriin hintojen korotuksiin ja varmistamaan Carunan verojen maksua Suomeen. Eduskuntaryhmä kysyy myös onko ylipäätään järkevää, että monopoliluonteinen ja yhteiskunnallisesti tärkeä sähköverkkotoiminta on ulkomaisen yksityisen yhtiön omistuksessa.

"Varoitimme nyt käsillä olevasta tilanteesta jo kun Fortumin verkkojen myyntiä suunniteltiin. Vastustimme hallituksessa verkkojen myymistä, sillä katsoimme, ettei yksityisen monopolin luominen sähkönsiirtomarkkinoille ole järkevää", Arhinmäki toteaa.

Käyttäjän auvorouvinen kuva
Auvo Rouvinen

näköjään hesarissakin tuosta caruna munauksesta

www.hs.fi/kotimaa/art-2000002884503.html
Julkaistu: 6.2.2016 2:00 , Päivitetty: 6.2.2016 16:45

"Talpoliin kuului ministereitä kaikista kuudesta hallituspuo­lueesta eli kokoomuksesta, Sdp:stä, vihreistä, vasemmistoliitosta, Rkp:stä ja kristillisdemokraateista. Ministerivaliokunta käsitteli kauppaa siitä näkökulmasta, ovatko Fortumin sähköverkko ja sähkönjakelu valtion kannalta strategisia toimintoja. Johtopäätös oli, etteivät ole.

Ainoa vastustaja oli kulttuuri- ja urheiluministeri Paavo Arhinmäki (vas), joka jäi äänestyksessä yksin."

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi

Ministeri taisi todeta, että alv:a ei tule päälle.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Mitenkäs tämä?

"Kuluttajan asemassa oleville käyttäjille arvonlisävero jäisi kustannukseksi. Koska tienkäyttömaksuun soveltuisi 24 %:n verokanta ja henkilökuljetukseen 10 % verokanta, saattaa kuluttajan asemassa olevien autoilijoiden liikenteen painopiste siirtyä jonkin verran yksityisautojen käytöstä joukkoliikenteeseen."

Sitten kun verrataan valtion nykyistä käytäntöä "yhtiöön" todetaan:

"Pääsääntönä on, että yhtiö voi periä maksuina kustannussuuntautuneen hinnan sekä kohtuullisen tuoton"

Toisin sanoen nykyisten verojen lisäksi perittäisiin alv, sekä yrityksen johdon palkkioiden jälkeen vielä "tuotto". En edelleenkään ymmärrä, miksi tämä olisi maksajalle edullisempaa.

Tästä sentään olen ministerin kanssa samaa mieltä: Yksityisautoilu tulee jatkossa olemaan harvinaisempaa.

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto

Jos tuo puhallus onnistuu, mitä en vielä tältä istumalta usko, niin tässä on kysymys paluusta merkantilismin aikaiseen veronvuokraustoimintaan, jossa oikeus verojen perintään annetaan yksityisen toimijan monopoliksi. Siinä veronvuokraaja tilittää kruunulle jonkun sovittavan summan ja vastaa joistakin sovittavista tehtävistä. Verotettavilta veronvuokraaja kiskoo monopolinsa turvin sen minkä pystyy. Arto kun näyttää olevan sieltä Kiteen puolesta, hän varmaan tietää Simon Affleckin eli Simo Hurtan. Ja hänen menettelynsä kyllä kertoo, minkälaista kuviota tässä yritetään panna pystyyn.

Käyttäjän auvorouvinen kuva
Auvo Rouvinen

suoraan kun sanotaan, ei tullut mieleen tuo hurtta joskin samanlainen tilanne tuntuis olevan.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Simon_Affleck

lähempä kiteeläisiä on pajarin tarina joka taruissa kivitettiin kuoliaaksi. kiteeläisten nössöyden tuntien, täysin perätön juttu. ei ne edes paavo lipposta kivittänyt, saati ny yhtä kiiskenmädin rosvoajaa.

Käyttäjän PahaLukki kuva
Juho Salo

Suomi hävitään ulkomaille First State Investments ja Borealis Infrastructure nimisten yksityisten, ei-julkisten osakeyhtiöiden alle ilman minkäänlaista analyysiä, taistelua tai mietintää, ja edes mahdollisuutta kansalle osallistua osakeantiin omalla palkallaan. Suomi 100 - joo'o - kyllä kuule kannatti taistella 1939 siellä hikisellä kannaksella.

Jos tiet tulee myyntiin, niin myykää ne nyt ihmeessä minulle ensin. Lupaan muuttaa 0.1% tiestöstä ralliteiksi, jotka ovat nopeusrajoittamattomia yksisuuntaisia kurateitä. Koska sitä Suomen kansa tarvitsee. ;)

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset