Kuinkahan käy Käsittelen lähinnä talouspolitiikkaa ja hyvinvointia.

Suomalainen joukkoliikenne

Duunin jälkeen halkoja pinoilin ja funtsin suomen joukkoliikenteen hintaa ja tasoa. Esim minulla on krouviin 7 km. Taksilla 20 euroa. Jos kävelen, menee tunti. Kohtuullinen nettoansio tunnin kävelystä. Polkupyörällä vajaa puoli tuntia. Tuntiansioksi jää 40 euroa. Alkaa jo hipoa ammattitaitoisen työläisen ansioita.

Junahan se halpa on. Kiteeltä Helsinkiin noin 70 e. Omalla autolla 400 km matka vie alle 30 litraa bensiiniä. Alle 50 euroa. Kottelon pääoma ym. kulut reilusti alle 10 c km. Vaikuttaa hiukan siltä että autolla hesassa käynti on yhden bensiiniautolla ajavan kannalta edullisinta tehdä autolla. Useamman hengen matkalla etu korostuu.

Mikä mättää systeemisssä? Sen lisäksi että joukkoliikenne ei toimi lähes missään, se on reilusti kalliimpaa omatoimiseen liikkumiseen verrattuna. Ehkä syynä on palvelu? No kiteen takseissa se toimii. Helsingin rautatieasemalla näin loistavan esimerkin siitä mitä huonosti johdettu idioottilauma saa aikaan. Asemalla oli mellakka aidat, juniin pääsi portista. Portilla piti esittää lippu. Kaikki lipunmyyntiautomaatit olivat rikki. Joukko laiskanpulskeita idiotteeja esitti, etsikää jostaki paikka josta saatte liput. Kyseisillä tyypeillä oli vr vaatteet joten luulisin heidän olevan töissä kyseisessä firmassa. Kukaan heistä ei tarjoutunut myymään lippua taikka kertonut, junassa on konnari, se myy lipun.

Onneksi olin raitiina, olisin muuten saattanut pitää esitelmän asiakaspalvelusta. (ja joku olisi saanut turpaansa, en usko että ne olisivat sitä riittävällä nöyryydellä kuunnelleet.) Hesalaiset käyttäytyivät kuin lammaslauma. Kukaan ei vihjannut mitenkään, junassa on toimiva lipunmyynti, automaatit rikki, menkää töihin siitä ihmisiä kiusaamasta. Hämmästyttävää lammasmaisuutta.

Arvio hesan joukkoliikenteestä. Kallis, toimimaton ja ei hajuakaan asiakaspalvelusta. Kuinka sen voisi korjata? Malleja on kaksi. Kapitalistinen ja stalinistinen.

Kapitalismissa toimimaton yritys menee konkurssiin ja sen työntekijät kuolevat nälkään perheineen. Tuo varmaa toimisi tehokkaana pelotteena.

Stalinismissa toimimattoman yrityksen johtaja lähtee Siperiaan kuokkimaan suota ja tilalle vaihdetaan pätevä. Tuokin riittäisi, yleensä yritys on niin pätevä kun sen johtaja.

Me käytämme kokoomuslaista mallia. Epäpätevä johtaja saa reilut bonukset, kalliit (=ammattitaitoiset) työntekijät saavat lopputilin.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (11 kommenttia)

Käyttäjän juhauronen kuva
Juha Uronen

Vai että Stalinin malliin :D
Reps kas kun ei Trotskin
Työn militarisointi etenee ja niin eespäin

Ei kai sitä enään mikään korjaa kun se on rikki ja pysyy
Siis se joukkoliikenne

Huonosti kulkee ja jos valittava on niin en mene minnekään
Tai sitten ostan taas auton ja huristan ihan Joukona joka en ole

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen

Vai, että oma auto halvempi kuin juna? Tuohan on helposti ratkaistu: Pannaan henkilöautoille riittävän kovat käyttömaksut.

Käyttäjän juhauronen kuva
Juha Uronen

Eikös niillä ole jo :)
Tosin itsellä ei tällä hetkellä ole kaaraa

Hommaan taas kunhan kassavirta on positiivinen
Nyt on hieman huonot tuotantonäkymät niin ei viitsi maksaa autosta jolle ei ole käyttöä tai tarvetta ollenkaan

Jos ei ole aivan pakko niin en suurin surminkaan astu bussiin tahi junaan
Satunnaisesti kun tuntuu että härmän jätkät on loistoristeilyllä niin taksiin kyllä

Saa olla kyllä aika vahva pakko että menen julkisilla
Eihän niitä näy, ei kuulu, jos tulevat ollenkaan

Rikki on ja pysyy kun on aina ollutkin

Käyttäjän auvorouvinen kuva
Auvo Rouvinen

no kyl sil autol pieniä haittamaksuja on. siks ihmetyttää että junat on vieläkin kalliimpia. en ole viime aikoina lentojen hintoja tutkinut mutta muutama vuosi sitten lentolippu oli puolet halvempi kuin juna.

Käyttäjän juhauronen kuva
Juha Uronen

Niin no ne autojen haittamaksut on kyllä haitan puolesta puuta heinää
Nyt ei pääse herrat, ei narrit kun tiet on täynnä
Oma suosikkisalaliittoteoriani on että tiet halutaan putsata herrojen kulkea
(Tämän jutun ottaa vakavasti ken ottaa mutta muistaa että minä en ota)

Lentokoneet taas ovat sen semmoisia hökötyksiä että antakaa jarruton Lada vaikka mutta ei mitään flygaria jos ei ole pakko (EI OO)

Ei no yritän olla edes hetken vakava

Lentoyhtiöt joutuvat kilpailemaan mutta VR ei
Simppeli yhtälö yhtä kuin olen simppeli hemuli

Käyttäjän juhauronen kuva
Juha Uronen

Pakko kyllä vähän kompata tuota juttua

Olin ekaa kertaa vuosiin VR:rän varasssa
Myöhään yöllä hoippui mato matkamies maan helsingin asemalle
Siellä oli jykevää jengiläistä asemalaiturilla estämässä pääsyn junaan

Enhän minä kahdenkymmenen vuoden jälkeen tietenkään ollut kartalla että lippu pitää ostaa ensin varsin hyvin jemmatusta luukusta seinässä

Ei ne kyllä neuvoneet ei
Katsoin minne muut hoiperteli sitten ja perässä ihan zombiena jippii
Muuten hyvä mutta se juna ehti mennä sitten jo
(Juna män justiisa effekti)

Seiso siinä sitten puolituntia pakkasessa piru und vie
Annoin palautetta sanallisesti mutta en lähtenyt "kättelemään" henkilökuntaa
Mieli teki mutta järki sanoi että vanha mies, anna olla

Juhani Penttinen

Yli 50 vuotta Helsingin joukkoliikennettä käyttäneenä pidän sitä hyvänä ja edullisena.

Edullista se on ainakin vakituisesti täällä asuvalle. Runsaalla 40 eurolla
kuukaudessa teen yli 100 kappaletta raitiovaunu-,bussi-,metro- ja junamatkoja !

Ei ole kokemusta viikonloppuöiden lähijunamatkoista jolloin lipunmyynnissä poikkeusmenettelyä.

Käyttäjän juhauronen kuva
Juha Uronen

Minä olen enemmän ajanut työkseni helsingissä ihmisiä kuin istunut kyydissä
Uskoisin että varmasti on helpompaa mennä bussilla jos asuu siellä

Itse asun just niin junttilassa että tänne kyllä pääsee ja täältä pois mutta kovin, kovin harvoin ja aina ei ihan tiedä pääseekö

Mistä kukin tykkää
Stadin ruuhkissa monta vuotta työnpuolesta seisoneena niin en sitä hehkuta
Omassa autossa on kuitenkin minulle aina se ettei tarvitse toivoa ja odottaa joskos joskus pääsis kotiinkin vai vain haaveissa onko se mun

Tosin kuten kirjoitin
Nyt en pidä autoa kun ei ole tarvetta
Enkä oikeastaan edes kaipaa sitä ja kaikkia niitä siitä seuraavia maksuja

En vain mene mihinkään jos ei ole aivan pakko ja pakko on todella harvoin

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski

Bussien vain pitää ajaa, vaikka asiakkaita ei edes olisi.

Olisiko vika joukkoliikenteen hinnoittelussa ?

Savosta Helsinkiin pääsee nykysin nopeimmin ja havimmalla lentäen tai Omnibusilla, jotka ovat kuitenkin kilpsilijolilta valituskierteessä.

Lento Helsingistä Isoon Omenaan on yli puolet halvempaa kansainvälisin lentoyhtöin verraten millä vain lentoyhtiöllä,kuin Finnair milloin vain. Kuka lentoemännstä hymyilee nätimin, on täysin samantekevää.

Finnair on nettiaiakakaudella täysin out,mutta ei varmasti valtion verovaroin matkustavilole.

Martti Laines

Suomessa ei ole joukkoja. Siksi joukkoliikenne ei voi ikinä olla toimivaa ja tehokasta.

Jos VR:n lippuhinnat vaikuttavat kalliilta, vielä kalliimpaa se on todellisuudessa kun lipun hintaan jyvitetään raiteiden- ja kaluston ylläpitoon ja VR:lle annetut subventiot verorahoista.

Jopa Suomen tiheimmin asutun Stadin joukkoliikenteen lipun hinta kattaa vain puolet kustannuksista. Toinen puolikas tulee tulonsiirtoina jokaisen kaupunkilaisen taskusta verorahoista. Käytti sporaa tai ei.

Suoraan sanoen en ymmärrä, miksi minun stadilaisena pitäisi maksaa vaikkapa Kiteen sivuteille auto ja kuljettaja monta kertaa päivässä. Sillä varmaa on, ettei Kiteen kunnallisverot siihen riitä.

Joku yllä oli sitä mieltä, että joukkoliikenteen lippuhintoja pitäisi laskea. Ei pitäisi. Vaan kustannukset pitää pystyä kattamaan lipputuloilla. Ken käyttää, maksaa.

Yksityisautolla liikkuminen on halvempaa valtavista joukkoliikenteen tukijärjestelmistä huolimatta. Vieläpä kun ottaa huomioon, että autoliikenteeltä kerätyistä euroista kuusi seitsemästä menee vaikkapa joukkoliikennesubventioille.

Hannu Töyri

Tämä onkin ihmetyttänyt vihervasemmistolaisessa politiikassa. Yksityisautoilu pyritään tekemään mahdollisimman kalliiksi tai muuten vaikeaksi. Kuitenkaan joukkoliikenne ei toimi kunnolla edes Helsingissä ja muualla vielä heikommin. Helsingin joukkoliikenteen lipun hinnasta kaupunki maksaa jo noin puolet.

Liikkuminen ja liikenne on elämän ja ennen kaikkea yhteiskunnallisen elämän perusedellytyksiä. Valmistetut tuotteet on pystyttävä kuljettamaan markkinoille, muuten niitä ei kannata valmistaa. Ihmisten sosiaalinen elämä vaatii liikennettä. Monissa ammateissa on pakko olla auto, esim. rakennusalalla - työkohteiden vaihtelu, työpaikka voi olla alueella johon ei pääse julkisilla, työvälineiden kuljetus jne.. Lasten koulu- ja harrastusmatkat, omat harrastukset, sosiaaliset suhteet mm. sukulaisiin jne...

On siinä jotein mätää, että kansalaisten liikkumisesta on tehty merkittävä tulolähde yhteiskunnalle.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset